Het begin - Speelgroep Roggel
In het najaar van 1977 kwam in Roggel een groep van diverse pluimage samen met als doel een blaasorkest op te richten. De achtergronden liepen uiteen, het merendeel had recent afscheid genomen van de lokale harmonie, anderen wilde na een langere periode van inactiviteit weer een instrument ter hand nemen. Maar er was een gemene deler, de liefde voor het musiceren in combinatie met plezier en gezelligheid.
Er moest nog een naam worden verzonnen voor dit bonte gezelschap. Omdat de groep vooral geen tweede harmonie wilde worden, werd voor de naam Speelgroep Roggel gekozen. Er werden partituren besteld. Er werden instrumenten aangeschaft. Omdat de groep zich ver wilde houden van bestuurlijke perikelen, werd een stichting opgericht (Stichting Cultureel Roggel), die de financiële en organisatorische zaken regelde. Via Kreato werd een dirigent geregeld en vervolgens werd een eerste repetitie gepland in de Meester Jan Muisschool (nu Basisschool De Zjwiek) in Roggel.
Zoals vermeld vonden repetities in de begintijd plaats in de hal van de Meester Jan Muisschool. Voorafgaand aan de repetitie werd een kratje drank (half bier, half fris) opgehaald bij café De Sport. De muzikale leiding was in die periode in handen van Eduard Smeets. Onder zijn bezielende leiding werden diverse nummers ingestudeerd. Maar zoals te verwachten is bij een beginnend orkest verliep dit niet altijd even harmonieus. Toen op een gegeven moment de ontstane kakafonie een wel heel erg tergend hoogtepunt had bereikt, draaide Eduard zich in vertwijfeling om naar het grote kruisbeeld dat in die tijd nog aan de wand hing en riep “Hiër, kom aaf!” Nodeloos te zeggen dat de Hiër gewoon bleef hangen. Mogelijk bevatte uit deze godsvruchtige uitroep wel een soort voorteken. In een latere fase was Eduard Smeets een tijd organist en koorleider van het kerkkoor in Roggel.
voor meer informatie over de beginperiode.
In eerste instantie lag de nadruk op het gezamenlijk muziek maken tijdens repetities. Na verloop van tijd bleek de school niet het ideale repetitielokaal en verhuisden we naar Café Buitenlust op de Laak in Roggel, lokaal ook wel bekend onder de naam Café Sjrake.
Na verloop van tijd bleek dat de ideeën van de dirigent en de groep te ver uit elkaar liepen en werd afscheid genomen van Eduard Smeets. Eduard Nazarski Junior nam het stokje over. Zoals vermeld werd er ook van repetitielokaal gewisseld. Na enige omzwervingen kwamen we terecht bij café Buitenlust (Sjrake) op de Laak in Roggel. De focus kwam meer te liggen op muziek die was aangepast aan het niveau van de groep en die ook geschikt was voor feestelijke gelegenheden, zoals carnavalsbijeenkomsten. Langzaam maar zeker voelde de groep zich capabel genoeg om naar buiten te treden. Een van de eerste optredens vond plaats tijdens een Bonte Avond die werd georganiseerd door de carnavalsvereniging van Heibloem.
voor meer informatie over deze tweede periode.
De Carnavalsmatinees
Van oudsher vormt de Matinee op carnavalsdinsdag een van de hoogtepunten van de Roggelse Vastelaovendj. Eind jaren zeventig werd Speelgroep Roggel door de lokale carnavalsvereniging uitgenodigd om tijdens deze festiviteit de muziek te verzorgen. Het eerste optreden was dermate geslaagd, dat we voor het volgende jaar werden geëngageerd en zo ontstond een traditie die tot ver in de jaren tachtig is voortgezet.
Tijdens de periode waarin de muzikale omlijsting van de Matinees werd verzorgd, ontwikkelde Speelgroep Roggel zich van een pril leerorkest tot een doorgewinterde feestband. Waar eerst nog werd geteerd op het repertoire waar elke boeren- en prinsenkapel uit putte, kwamen langzaam maar oude en nieuwere Limburgstalige carnavalsliedjes op de lessenaar. Ook werd de aankleding en presentatie steeds gevarieerder. Een bekend fenomeen in Roggel en verre omstreken werden de “kleppers van de Speelgroep”. Onder leiding van Arnold Nazarski werden er voorafgaand aan de karnaval een groot aantal rammelwerktuigen geproduceerd. Arnold deed (bijgestaan door enkele getrouwen) het voorwerk en op een paar avonden net voor de karnaval werd door de hele groep alles in elkaar gezet en vakkundig verpakt. Tijdens de matinee werden deze instrumentjes voor een consumptiebon verkocht. Elk jaar kwam Arnold weer met een nieuw idee, van eenvoudige blikken, gevuld met rijst of erwten, tot zeer fraaie castagnetten, gemaakt van speciale houtsoorten. Uiteraard was dit zeer arbeidsintensief, maar zoals altijd zei “Tied speeltje gein rol”.
voor meer informatie over de matinees.
De jaren na de matinees
In de jaren negentig verlegde de aandacht zich langzaam maar zeker. Uiteraard werd er tijdens de carnaval nog wel opgetreden, eerst bij het Optochtbal in Roggel, later ook bij de allereerste edities van de Stasiefestasie in Roermond. En natuurlijk mag het memorabele optreden tijdens het LVK in 1995 in Roggel niet onvermeld blijven. Maar langzaam maar zeker werd ernaar gestreefd om het hele jaar door optredens te verzorgen. Tijdens braderieën en jaarmarkten, maar ook bij verzorgingstehuizen en in concertzalen. En niet te vergeten bij uitstapjes naar verre oorden. Bokrijk en ’s Gravenvoeren in België, Heerjansdam bij Rotterdam en Vianden in Luxemburg om maar enkele plekken te noemen.
Het uitstapje naar ’s-Gravenvoeren vond plaats in het kader van de Tripsopfeesten. In die tijd woedde in dat gedeelte van België, de Voerstreek, de taalstrijd tussen Vlamingen en Walen nogal. Toen bleek dat de schuur waar de festiviteiten plaats zouden vinden nog gesloten was, gingen we in groepjes het dorpje verkennen. Na verloop van tijd besloot een van deze groepjes een lokaal café te bezoeken om wat aan te sterken, maar al gauw bleek het een Waals café te zijn. De uitbater sprak geen Nederlands en was so-wie-so niet zo gastvrij ingesteld ten aanzien van niet-Franstaligen. Maar toen allengs meer mensen van Speelgroep Roggel het café binnenstroomden, won de koopman het van de ‘Retour à Liège’-man, en bleek er opeens veel meer mogelijk. Nieuwe tafeltjes werden bijgezet, bestellingen werden in vlot Vlaams-met-een-accent opgenomen en de stemming was binnen de kortste keren opperbest.
voor meer informatie over de jaren 90.
25 jaar Speelgroep Roggel
start van Xpero
In 2002 werd het 25-jarig bestaan van Speelgroep Roggel groots gevierd. Voor de gelegenheid werd een CD gemaakt en deze werd gepresenteerd tijdens het jubileumoptreden in La Rochelle.
Maar ook was dit feitelijk het einde van de naam Speelgroep Roggel. De nadruk was gaandeweg komen te liggen op bigband muziek en Speelgroep Roggel besloot verder te gaan als bigband Xpero (voor geïnteresseerden: eXSPEelgroepROggel). Ook de muziekkeuze veranderde: van carnavalsmuziek en andere populaire muziek naar muziek uit de meer dan 100 jaar aan bigbandrepertoire.
Klik hier voor meer informatie over het 25-jarig bestaansfeest.
Xpero, een bigband in Leudal
En op dat punt zijn we nu dus aangekomen. Een bigband in Leudal. Veel muzikanten die ooit bij de Speelgroep zijn begonnen, zijn uitgevlogen en hebben elders hun weg gevonden. Anderen hebben nu juist voor Xpero gekozen als een alternatieve oplossing tussen een harmonie/fanfare en een feestorkest. Steeds meer maken mensen van buiten Roggel, uit de andere kernen van het Leudal maar ook uit Zuid-Limburg en zelfs België, deel uit van de club. Er is veel veranderd, maar de liefde voor het musiceren in combinatie met plezier en gezelligheid zijn gebleven.
Klik hier voor meer informatie over de meest recente periode in de geschiedenis van Xpero.